Издаване на удостоверение на прекратени осигурители, които нямат правоприемник

Description

Издаване на удостоверение на осигурител, който няма наети лица и не води/липсват ведомости за заплати и трудовоправни документи

Правно основание

  • Кодекс за социално осигуряване;
  • Инструкция №5 от 30.06.2005 г. на управителя на НОИ.

Характеристика

С удостоверенията, издадени от НОИ осигурителите доказват пред компетентните органи, че нямат правоприемник, нямат наети лица и не водят ведомости за заплати или че ведомостите липсват.

Процедура

Компетентен орган

  • Териториалните поделения на Националния осигурителен институт:
    • осигурителите подават заявление в ТП на НОИ на територията, на което са седалищата им;
    • едноличните търговци подават заявление в ТП на НОИ по постоянен адрес или по седалището им.

Заявител

  • физическо лице;
  • юридическо лице;
  • упълномощено лице.

Начини за подаване на заявление

  • на място, в съответното ТП на НОИ;
  • на място, в съответното ТП на НОИ, отдел "Обединен осигурителен архив";
  • чрез лицензиран пощенски оператор;
  • в интернет, с квалифициран електронен подпис (КЕП);
  • в интернет, с въвеждане на персонален идентификационен код (ПИК) за физическите лица с ЕГН/ЛНЧ.

Документи

  • Необходими документи:
    • заявление за издаване на удостоверение;
    • пълномощно от титуляра за издаване на удостоверение.
  • Начини за подаване на електронни документи:
    • чрез Интернет страницата - www.nssi.bg ("Е-Услуги и справки");
    • чрез Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ), като се използват средства за електронна идентификация - квалифициран електронен подпис (КЕП) или (ПИК), издаден от НОИ или НАП;
    • чрез официалната електронна поща - noi@nssi.bg;
    • чрез преносими външни носители - дискета (1,44" МВ FDD) или CD/DVD да се изпращат или доставят на адреса на {{OrganizationName}} - 1303, гр.София, бул."Александър Стамболийски" 62-64 или съответните ТП на НОИ в страната.
  • Изисквания към електронните документи:
    • Документите да са изготвени във формат:
      • текст (*.doc, *.docx, *.rtf, *.odt);
      • електронна таблица (*.xls, *.xlsx, *.ods);
      • Portable Document Format (*.pdf);
      • изображения (*.jpg, *.jpeg, *.png, *.tif); или
      • Microsoft Outlook/Outlook Express (*.eml);
    • Документите да съдържат прав (некриптиран) текст;
    • Документи с препратки към други електронни адреси няма да бъдат разглеждани;
    • Сканираните документи трябва да бъдат черно-бели изображения с разделителна способност от 300 dpi (точки на инч).
    • Файлът, съдържащ документа, да не е заразен с вируси;
    • Общият обем на заявлението и файловете не трябва да надхвърля 5 МБ.
    • Обемът на всеки от прикачените файлове не трябва да надвишава 2,5 МБ.

Такса и заплащане на услугата

Услугата е безплатна.

Получаване на резултата от услугата

  • на място в приемната на съответното ТП на НОИ;
  • чрез лицензиран пощенски оператор на посочения адрес за кореспонденция;
  • по интернет - на посочен електронен адрес като документ, подписан с електронен подпис от оторизиран служител на НОИ.

Вътрешен ход на услугата

  • След автоматичното завеждане на заявлението на заявител, се изпраща съобщение, което съдържа информация за: входящ номер - уникален регистров идентификатор (УРИ) от деловодната система на НОИ, код за достъп и Интернет адрес, чрез които лицето може да проследява изпълнението на услугата;
  • Обработката на заявлението се извършва по установения ред на НОИ;
  • В случай на установени недостатъци (необходимост от допълнителна информация и/или документи) до автора на заявлението се изпраща съобщение за отстраняването им. В този случай заявлението трябва да бъде попълнено отново с отстранените недостатъци, като се посочи УРИ на подаденото вече заявление.

Отказ за извършване на услугата

На лицето се изпраща отказ за издаване на удостоверение при некоректно декларирани данни (има правоприемник, има ведомости и има наети лица и др.).

Резултат от услугата

  • Издаване на удостоверение по чл.5, ал.10 от Кодекса за социално осигуряване, потвърдено с писмо, подписано с електронен подпис и изпратено на заявения от лицето електронен адрес. Удостоверението е валидно до дванадесет месеца от датата на издаване.
  • Изпращане на отказ за издаване на удостоверение и причините за отказа, подписан с електронен подпис.
For system requirements please see our "System Requirements" page.