Подаване на заявление за отпускане на пенсия и/или добавка
Цел на услугата
Осигуряване на възможност за подаване на заявление за отпускане на пенсия и/или добавка по електронен път и
получаване/връчване на административния акт - резултат от подаденото заявление
Правно основание
- Чл.98, ал.1 във връзка с чл.68, 68а, 69, 69а, 69б, 69в, 74, 78, 80, 82, 84, 85, 87, 89а, 90а и 103 от Кодекс за
социално осигуряване (КСО);
- Чл.1, ал.1 от Наредба за пенсиите и осигурителния стаж (НПОС).
Процедура
Компетентен орган
Съответното териториално поделение на Националния осигурителен институт (ТП на НОИ), което ще изплаща пенсията (по
постоянен или настоящ адрес на заявителя), или Дирекция "Европейски регламенти и международни договори" (за лицата с
постоянен адрес в чужбина).
Заявител
- физическо лице;
- упълномощено лице;
- законния представител;
- последен осигурител;
- осигурителна каса;
- лице, посочено в чл.26 от Закона за закрила на детето;
- ръководител на мястото за лишаване от свобода, съответно на мястото на задържане под стража - за лице, изтърпяващо
наказание "лишаване от свобода" или задържано под стража.
Начин на подаване на заявлението
Освен чрез настоящото електронно заявление, заявление може да бъде подадено и по един от следните начини:
- лично или чрез упълномощено лице в центъра за административно обслужване (приемната) в териториалното поделение на
НОИ по постоянен или по настоящ адрес на лицето;
- в Единния портал за електронни услуги на НОИ (ЕПЕУ) на сайта на НОИ, като се използват средства за електронна
идентификация - квалифициран електронен подпис (КЕП), персонален идентификационен код (ПИК) на НОИ или ПИК на
Националната агенция за приходите (НАП);
- чрез Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ) на сайта на Министерство на електронното управление, като се
използват средства за електронна идентификация – КЕП, ПИК на НОИ или ПИК на НАП;
- чрез лицензиран пощенски оператор.
Документи
- Необходими документи:
Попълнено заявление - от Интернет-страницата на НОИ → раздел "Формуляри" → рубрика "Формуляри и образци за пенсии по
българското законодателство и по регламенти" → "обр.УП-1 Заявление за отпускане на пенсия(и) и/или добавка(и)",
когато за първи път се отпуска пенсия и/или добавка, или заявление със свободен текст, при съществуващо пенсионно
досие;
В случай на упълномощаване:
- Пълномощно (сканирано).
- когато упълномощеното лице е родител, съпруг/а, дете на заявителя или адвокат, пълномощното е без нотариална
заверка на подписа;
- когато упълномощеното лице е извън представителството по закон или извън горепосочения кръг от лица, пълномощното
е с нотариална заверка на подписа.
- Документ удостоверяващ, че лицето е законен представител/настойник/ родител/попечител на заявителя;
- Документ удостоверяващ заеманата длъжност ръководител на място за лишаване от свобода/задържане под стража;
- Документ удостоверяващ представителство от лице по чл.26 от Закона за закрила на детето.
Други необходими документи:
Изброените по-долу документи могат да се представят в сканиран вид, заедно със задължителните документи, в зависимост
от вида на заявената пенсия. Същите не са задължителни за представяне към електронното заявление.
Според вида на заявената пенсия, при започване на пенсионното производство, лицата се уведомяват да представят и
следните документи в оригинал:
- Документ, издаден от банка или друг доставчик на платежни услуги, удостоверяващ IBAN на платежна сметка - в
случаите, когато е заявено изплащане на пенсията/добавката по банков път или чрез друг доставчик на платежни
услуги.
- За пенсии, свързани с трудова дейност:
- Документи за осигурителен (трудов) стаж;
- Документи за осигурителен доход. В случаите по чл.70, ал.8, изречения второ, трето и четвърто от КСО - документи
за последния осигурителен доход преди 1 януари 2000 г., в които доходът е посочен по месеци, както следва:
- за недостигащия период до 36 месеца, когато осигурителният доход на лицето след 31 декември 1999 г. е за
период, по-малък от 36 месеца;
- за период от 36 месеца, когато лицето няма осигурителен доход след 31 декември 1999 г.;
- за наличния доход, когато същият е за период, по-малък от 36 месеца.
- Заявление обр.УП-23 за прехвърляне на средствата от индивидуалната партида на лицето в професионален пенсионен
фонд във фонд "Пенсии" на държавното обществено осигуряване - когато е заявено отпускането на пенсия по чл.69б от
КСО.
- За пенсии, несвързани с трудова дейност:
- За пенсия за военна инвалидност на лица, заболели или пострадали през време или по повод на служба в запаса или
в резерва по чл.85, ал.1, т.2 от КСО - удостоверение от съответното поделение за датата на постъпването и
уволнението от служба и за званието на лицето;
- За пенсия за военна инвалидност за лица, пострадали при оказване съдействие на въоръжените сили по чл.85, ал.2
от КСО - документ от съответното поделение, удостоверяващ обстоятелствата, при които е пострадало лицето;
- За пенсия за гражданска инвалидност - документ, удостоверяващ обстоятелствата, при които лицето е заболяло
или е пострадало. Документът се съставя от кмета или от упълномощено от него длъжностно лице - в случаите по
чл.87, т.1 от КСО, и от кмета или от ръководителя на учреждението, в което служи органът на властта, причинил
страданието - в случаите по чл.87, т.2 от КСО.
- За социална пенсия за инвалидност - за лица, навършили 16-годишна възраст, с трайно намалена
работоспособност/вид и степен на увреждане повече от 71 на сто се представя експертно решение на ТЕЛК (НЕЛК) с
данните, необходими за определяне на правото, размера и срока на пенсията (чл.6, ал.2 от НПОС);
- За социална пенсия за старост – за лица, навършили 70-годишна възраст, се представя декларация по утвърден от
управителя на НОИ образец за семейно положение и за годишния доход на член от семейството, включително от друга
държава.
- За отпускане на наследствена пенсия от наследодател, който не е бил пенсионер, освен документите, необходими за
определяне на лична пенсия на починалия съобразно вида ѝ, се представят и следните документи, в зависимост от
конкретния случай (чл.4 от НПОС):
- при необходимост - актуален официален оригинален документ, издаден от компетентен орган на чужда държава,
удостоверяващ семейната или родствената връзка с наследодателя, преведен на български език от лице, извършващо
преводи по реда на Правилника за легализациите, заверките и преводите на документи и други книжа, утвърден с
Постановление №184 на Министерския съвет от 1958 г.
- за деца над 18 - до навършването на 26-годишна възраст, ако продължават да учат - удостоверение от съответното
учебно заведение;
- за деца, инвалидизирани до 18-, съответно до 26-годишна възраст по време на обучението или наборната военна
служба - експертно решение на ТЕЛК (НЕЛК) с всички необходими данни за определяне на правото и срока на пенсията
и документ от съответното учебно заведение, удостоверяващ качеството на учащ;
- за преживелите съпрузи, които не са навършили изискващата се възраст и са неработоспособни - експертно решение на
ТЕЛК (НЕЛК) с данните, необходими за определяне на правото и срока на пенсията;
- за децата - декларация, че не са осиновени при условията на чл.101 от Семейния кодекс, а за преживелите съпрузи -
декларация, че не са встъпили в граждански брак.
- за родителите - декларация, че не получават лична пенсия и не са лишени от родителски права, а при необходимост -
удостоверение за раждане или съдебно решение;
- за родителите на лица, починали по време на наборна военна служба - и документ, издаден или заверен от
съответното военно формирование, а ако то е закрито – от неговия правоприемник, удостоверяващ, че смъртта е
настъпила по време на наборната служба;
- за родителите на военнослужещите, загинали при изпълнение на военна служба в операции или мисии извън територията
на страната – и документ, издаден от командира на Съвместното командване на силите, удостоверяващ, че смъртта е
настъпила при изпълнение на военна служба в съответната операция или мисия извън територията на страната;
- за родителите на курсантите от полувисшите и висшите военни училища, които не са отслужили наборна военна служба
и са починали по време на и във връзка с обучението след навършване на пълнолетие, но преди изтичане на срока,
който се зачита за наборна военна служба съгласно действащото законодателство към момента на настъпването на
смъртта – и документ, издаден от началника на съответното военно училище, удостоверяващ, че смъртта е настъпила
по време на и във връзка с обучението на курсанта;
- за родителите на школниците от средните и полувисшите военни училища, които не са отслужили наборна военна служба
и са починали по време на и във връзка с обучението след навършване на пълнолетие, но преди изтичане на срока,
който се зачита за наборна военна служба съгласно действащото законодателство към момента на настъпването на
смъртта – и документ, издаден от началника на съответното военно училище, удостоверяващ, че смъртта е настъпила
по време на и във връзка с обучението, или справка, издадена от Държавен военноисторически архив при Държавна
агенция "Архиви" за срока на обучение на школника, и заверено копие от заповедта му за отчисляване или от
удостоверението за обстоятелствата, при които същият е загинал.
- За отпускане на добавка по Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица (ЗПГРРЛ) -
документ, доказващ вида и срока на репресията по ЗПГРРЛ.
- Изисквания към електронните документи:
- Документите да са изготвени във формат:
- текст (*.doc, *.docx, *.rtf, *.odt);
- електронна таблица (*.xls, *.xlsx, *.ods);
- Portable Document Format (*.pdf);
- изображения (*.jpg, *.jpeg, *.png, *.tif); или
- Microsoft Outlook/Outlook Express (*.eml);
- Документите да съдържат прав (некриптиран) текст;
- Документи с препратки към други електронни адреси няма да бъдат разглеждани;
- Сканираните документи трябва да бъдат черно-бели изображения с разделителна способност от 300 dpi (точки на инч).
- Файлът, съдържащ документа, да не е заразен с вируси;
- Общият обем на заявлението и файловете не трябва да надхвърля 10 МБ.
- Обемът на всеки от прикачените файлове не трябва да надвишава 2,5 МБ.
Такса и заплащане на услугата
Услугата е безплатна.
Получаване на резултата от услугата
- чрез ССЕВ - като документ, подписан с електронен подпис от оторизиран служител на НОИ;
- на място в приемна на ТП на НОИ, съответно - дирекция ЕРМД;
- чрез лицензиран пощенски оператор на посочения адрес в България или в друга държава.
Вътрешен ход на услугата
- След автоматичното завеждане на заявлението, на заявителя на услугата се изпраща съобщение, което съдържа информация
за: входящ номер - уникален регистров идентификатор (УРИ) от деловодната система на НОИ.
- С издадения УРИ се удостоверява стартирането на производството по отпускане на пенсията и/или добавката;
- При прието заявление със сканирани документи, служителят от териториалното поделение на НОИ уведомява лицето за
представяне на оригинални документи с препоръчано писмо с обратна разписка в 15-дневен срок. Когато в едномесечен
срок от датата на уведомяването, а за пенсиите при прилагане на международен договор, по който Република България е
страна, в двумесечен срок те не са представени, длъжностното лице, на което е възложено ръководството по пенсионното
осигуряване, издава разпореждане въз основа на наличните редовни документи и на данните по чл.5, ал.4, т.1 от Кодекса
за социално осигуряване.