Подаване на декларация за промяна в обстоятелствата за изплащане на парично обезщетение за безработица (ПОБ) по електронен път
Правно основание
- Чл.54г, ал.2 и чл.54д, ал.3 от Кодекса за социално осигуряване;
- Чл.3, ал.5-10 и чл.11, ал.2 от Наредбата за отпускане и изплащане на паричните обезщетения за безработица (НОИПОБ).
Характеристика
Декларацията представлява приложение към НОИПОБ.
Административната услуга цели намаляване на административната тежест за гражданите чрез осигуряване на възможност за
подаване на декларация за промяна в обстоятелствата за изплащане на ПОБ по електронен път.
Процедура
Компетентен орган
Съответните териториални поделения на Националния осигурителен институт (ТП на НОИ)
Заявител
- физическо лице с отпуснато парично обезщетение за безработица.
Начини за подаване на заявление
- в Интернет, с Квалифициран електронен подпис (КЕП);
- в Интернет, с въвеждане на Персонален идентификационен код (ПИК) на НОИ.
Документи
- Документи, които могат да бъдат приложени:
- При започване на трудова дейност:
- трудов договор;
- договор за управление и контрол и/или справка от Търговския регистър за вписано обстоятелство – придобиване
качеството на управител;
- акт за назначаване на държавна служба;
- акт за назначаване на изборна длъжност;
- договор за работа без трудово правоотношение;
- договор за работа в държава-членка на ЕС, ЕИЗ или страна, с която България има сключен международен договор в
областта на социалното осигуряване;
- други.
- При прекратяване упражняването на трудова дейност:
- акт за прекратяване на правоотношението;
- справка от Търговския регистър за заличено обстоятелство
– загубване качеството на управител.
- При придобиване на право на пенсия за осигурителен стаж и възраст или ранно пенсиониране, или пенсия за старост в
друга държава
- разпореждане за отпусната пенсия;
- При прекратен договор за военна служба на съпруг/съпруга
- уведомление от командира на военното формирование за датата на прекратяване на договора за военна служба
- При съпруг/съпруга завърнал/а се от международна операция/мисия
- уведомление от командира на военното формирование за датата на завръщане на военнослужещия от международна
операция/мисия.
- Изисквания към електронните документи:
- Документите да са изготвени във формат:
- текст (*.doc, *.docx, *.rtf, *.odt);
- електронна таблица (*.xls, *.xlsx, *.ods);
- Portable Document Format (*.pdf);
- изображения (*.jpg, *.jpeg, *.png, *.tif); или
- Microsoft Outlook/Outlook Express (*.eml);
- Документите да съдържат прав (некриптиран) текст;
- Документи с препратки към други електронни адреси няма да бъдат разглеждани;
- Сканираните документи трябва да бъдат черно-бели изображения с разделителна способност от 300 dpi (точки на инч).
- Файлът, съдържащ документа, да не е заразен с вируси;
- Общият обем на заявлението и файловете не трябва да надхвърля 5 МБ.
- Обемът на всеки от прикачените файлове не трябва да надвишава 2,5 МБ.
Такса и заплащане на услугата
Услугата е безплатна.
Вътрешен ход на услугата
- След автоматичното завеждане на заявлението на заявител, се изпраща съобщение, което съдържа информация за: входящ
номер - уникален регистров идентификатор (УРИ) от деловодната система на НОИ, код за достъп и Интернет адрес, чрез
които лицето може да проследява изпълнението на услугата;
- Обработката на заявлението се извършва по установения ред на НОИ;
- В случай на установени недостатъци (необходимост от допълнителна информация и/или документи) до автора на заявлението
се изпраща съобщение за отстраняването им. В този случай заявлението трябва да бъде попълнено отново с отстранените
недостатъци, като се посочи УРИ на подаденото вече заявление.