Заявяване/промяна в начина на изплащане на пенсията
Правно основание
- Чл.80 от Наредба за пенсиите и осигурителния стаж.
Характеристика
Електронната административна услуга е насочена към физически лица с постоянен адрес на територията на държави-членки на
ЕС, ЕИП и Швейцария, както и в държави, с които Република България прилага международен договор в областта на социалното осигуряване.
В заявление в свободен текст лицата описват начина, по който желаят да им се изплаща пенсията, а именно:
- чрез превод по лична платежна сметка в България;
- чрез превод по лична платежна сметка в чужбина;
- чрез посредничеството на осигурителните институти на България и съответната държава, когато международен договор в
областта на социалното осигуряване предвижда изплащане на пенсията по този начин.
Процедура
Компетентен орган
Централно управление (ЦУ) на НОИ - Дирекция "Европейски регламенти и международни договори" (Д "ЕРМД").
Заявител
- физическо лице;
- упълномощено лице;
- законен представител.
Начини за подаване на заявление
- на място в приемната на Д "ЕРМД";
- в Интернет, с Квалифициран електронен подпис (КЕП);
- в Интернет, с въвеждане на Персонален идентификационен код (ПИК) за физическите лица с ЕГН/ЛНЧ.
Документи
- Необходими документи:
- Заявление в свободен текст с посочен начин на изплащане на пенсията. При избран начин на изплащане на пенсията по
лична платежна сметка или чрез поименен чек на територията на друга държава, пенсионерът следва да посочи и
периодът на изплащане на пенсията;
- Документ, издаден от банковата институция в България или в чужбина с номера на банковата сметка (IBAN и BIC/SWIFT,
за държавите които прилагат международен номер на банковата сметка) и името на лицето като единствен титуляр на
сметката, когато лицето е избрало посочения начин за изплащане на пенсията;
- Копие на удостоверение за регистрация по настоящ адрес, издадено от българската общинска администрация, когато
едновременно с начина на плащане лицето променя и този адрес. (Промяна на настоящия адрес може да се заявява и чрез
дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина. В този случай, е достатъчно
посоченото обстоятелство само да се упомене в заявлението, без да се прилага документ);
- Пълномощно, съдебно решение и др., ако заявлението се подава чрез упълномощено лице, законен представител
(настойник) или лице, посочено в чл.26 от Закона за закрила на детето.
- Начини за подаване на електронни документи:
- чрез Интернет страницата - www.nssi.bg
("Е-Услуги и справки");
- чрез Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ), като се използват средства за електронна идентификация -
квалифициран електронен подпис (КЕП) или (ПИК), издаден от НОИ или НАП;
- чрез официалната електронна поща - noi@nssi.bg;
- чрез преносими външни носители - дискета (1,44" МВ FDD) или CD/DVD да се изпращат или доставят на адреса на
{{OrganizationName}} - 1303, гр.София, бул."Александър Стамболийски" 62-64 или съответните ТП на НОИ в страната.
- Изисквания към електронните документи:
- Документите да са изготвени във формат:
- текст (*.doc, *.docx, *.rtf, *.odt);
- електронна таблица (*.xls, *.xlsx, *.ods);
- Portable Document Format (*.pdf);
- изображения (*.jpg, *.jpeg, *.png, *.tif); или
- Microsoft Outlook/Outlook Express (*.eml);
- Документите да съдържат прав (некриптиран) текст;
- Документи с препратки към други електронни адреси няма да бъдат разглеждани;
- Сканираните документи трябва да бъдат черно-бели изображения с разделителна способност от 300 dpi (точки на инч).
- Файлът, съдържащ документа, да не е заразен с вируси;
- Общият обем на заявлението и файловете не трябва да надхвърля 5 МБ.
- Обемът на всеки от прикачените файлове не трябва да надвишава 2,5 МБ.
Такса и заплащане на услугата
Услугата е безплатна.
Вътрешен ход на услугата
- След автоматичното завеждане на заявлението на заявител се изпраща съобщение, което съдържа информация за: входящ
номер - уникален регистров идентификатор (УРИ) от деловодната система на НОИ, код за достъп и Интернет адрес, чрез
които лицето може да проследява изпълнението на услугата;
- Обработката на заявлението се извършва по установения с процедура ред на НОИ;
- В случай на установени нередности (необходимост от допълнителна информация и/или документи) до автора на заявлението
се изпраща съобщение за отстраняването им. В този случай заявлението следва да бъде попълнено отново с отстранените
недостатъци, като се посочи УРИ на подаденото вече заявление;
Резултат от услугата
Изплащане на пенсията по заявения начин.