Заявяване/промяна в начина на изплащане на пенсията

Description

Заявяване/промяна в начина на изплащане на пенсията

Правно основание

  • Чл.80 от Наредба за пенсиите и осигурителния стаж.

Характеристика

Електронната административна услуга е насочена към физически лица с постоянен адрес на територията на държави-членки на ЕС, ЕИП и Швейцария, както и в държави, с които Република България прилага международен договор в областта на социалното осигуряване.

В заявление в свободен текст лицата описват начина, по който желаят да им се изплаща пенсията, а именно:

  • чрез превод по лична платежна сметка в България;
  • чрез превод по лична платежна сметка в чужбина;
  • чрез посредничеството на осигурителните институти на България и съответната държава, когато международен договор в областта на социалното осигуряване предвижда изплащане на пенсията по този начин.

Процедура

Компетентен орган

Централно управление (ЦУ) на НОИ - Дирекция "Европейски регламенти и международни договори" (Д "ЕРМД").

Заявител

  • физическо лице;
  • упълномощено лице;
  • законен представител.

Начини за подаване на заявление

  • на място в приемната на Д "ЕРМД";
  • в Интернет, с Квалифициран електронен подпис (КЕП);
  • в Интернет, с въвеждане на Персонален идентификационен код (ПИК) за физическите лица с ЕГН/ЛНЧ.

Документи

  • Необходими документи:
    • Заявление в свободен текст с посочен начин на изплащане на пенсията. При избран начин на изплащане на пенсията по лична платежна сметка или чрез поименен чек на територията на друга държава, пенсионерът следва да посочи и периодът на изплащане на пенсията;
    • Документ, издаден от банковата институция в България или в чужбина с номера на банковата сметка (IBAN и BIC/SWIFT, за държавите които прилагат международен номер на банковата сметка) и името на лицето като единствен титуляр на сметката, когато лицето е избрало посочения начин за изплащане на пенсията;
    • Копие на удостоверение за регистрация по настоящ адрес, издадено от българската общинска администрация, когато едновременно с начина на плащане лицето променя и този адрес. (Промяна на настоящия адрес може да се заявява и чрез дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина. В този случай, е достатъчно посоченото обстоятелство само да се упомене в заявлението, без да се прилага документ);
    • Пълномощно, съдебно решение и др., ако заявлението се подава чрез упълномощено лице, законен представител (настойник) или лице, посочено в чл.26 от Закона за закрила на детето.
  • Начини за подаване на електронни документи:
    • чрез Интернет страницата - www.nssi.bg ("Е-Услуги и справки");
    • чрез Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ), като се използват средства за електронна идентификация - квалифициран електронен подпис (КЕП) или (ПИК), издаден от НОИ или НАП;
    • чрез официалната електронна поща - noi@nssi.bg;
    • чрез преносими външни носители - дискета (1,44" МВ FDD) или CD/DVD да се изпращат или доставят на адреса на {{OrganizationName}} - 1303, гр.София, бул."Александър Стамболийски" 62-64 или съответните ТП на НОИ в страната.
  • Изисквания към електронните документи:
    • Документите да са изготвени във формат:
      • текст (*.doc, *.docx, *.rtf, *.odt);
      • електронна таблица (*.xls, *.xlsx, *.ods);
      • Portable Document Format (*.pdf);
      • изображения (*.jpg, *.jpeg, *.png, *.tif); или
      • Microsoft Outlook/Outlook Express (*.eml);
    • Документите да съдържат прав (некриптиран) текст;
    • Документи с препратки към други електронни адреси няма да бъдат разглеждани;
    • Сканираните документи трябва да бъдат черно-бели изображения с разделителна способност от 300 dpi (точки на инч).
    • Файлът, съдържащ документа, да не е заразен с вируси;
    • Общият обем на заявлението и файловете не трябва да надхвърля 5 МБ.
    • Обемът на всеки от прикачените файлове не трябва да надвишава 2,5 МБ.

Такса и заплащане на услугата

Услугата е безплатна.

Вътрешен ход на услугата

  • След автоматичното завеждане на заявлението на заявител се изпраща съобщение, което съдържа информация за: входящ номер - уникален регистров идентификатор (УРИ) от деловодната система на НОИ, код за достъп и Интернет адрес, чрез които лицето може да проследява изпълнението на услугата;
  • Обработката на заявлението се извършва по установения с процедура ред на НОИ;
  • В случай на установени нередности (необходимост от допълнителна информация и/или документи) до автора на заявлението се изпраща съобщение за отстраняването им. В този случай заявлението следва да бъде попълнено отново с отстранените недостатъци, като се посочи УРИ на подаденото вече заявление;

Резултат от услугата

Изплащане на пенсията по заявения начин.

For system requirements please see our "System Requirements" page.