Подаване на декларация за семейни обстоятелства - обр.УП-5
Правно основание
- Чл.4, т.5 и чл.14, ал.1 от Наредба за пенсиите и осигурителния стаж.
Характеристика
С представяне на декларацията се декларират обстоятелства, които водят до прекратяване на получаваната пенсия в следните
случаи:
- децата, получаващи наследствена пенсия, ако са осиновени след смъртта на починалия родител;
- преживелият съпруг/съпруга, получаващ наследствена пенсия или добавка по чл.84 от Кодекса за социално осигуряване
(КСО) от пенсията на починалата съпруга/съпруг, ако е встъпил/а в нов брак след нейната/неговата смърт.
Процедура
Компетентен орган
Съответните териториални поделения на Националния осигурителен институт (ТП на НОИ) или ЦУ на НОИ - Дирекция
"Европейски регламенти и международни договори" (Д "ЕРМД"), в зависимост това кой изплаща пенсията/добавката.
Заявител
- физическо лице, получаващо наследствена пенсия или добавка по чл.84 от КСО;
- упълномощено лице.
Начини за подаване на заявление
- на гише, в съответното ТП на НОИ;
- на гише, в ЦУ на НОИ - Дирекция "Европейски регламенти и международни договори" (ЕРМД);
- в Интернет, с Квалифициран електронен подпис (КЕП);
- в Интернет, с въвеждане на Персонален идентификационен код (ПИК) за физическите лица с ЕГН/ЛНЧ.
Документи
- Необходими документи:
- попълнена и подписана декларация обр.УП-5;
- документ за встъпването в нов брак на съпруга/съпругата или документ за осиновяването на детето/децата.
Ако документът за встъпване в брак или осиновяване е издаден в чужбина, същият следва да е заверен с "Apostille"
или легализиран по реда на Правилника за легализациите, заверките и преводите на документи и други книжа, утвърден
с Постановление №184 на Министерския съвет от 1958 г.;
- пълномощно, акт за раждане, съдебно решение и др., ако заявлението се подава чрез упълномощено лице, законен
представител (настойник) или лице, посочено в чл.26 от Закона за закрила на детето.
- Начини за подаване на електронни документи:
- чрез Интернет страницата - www.nssi.bg
("Е-Услуги и справки");
- чрез Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ), като се използват средства за електронна идентификация -
квалифициран електронен подпис (КЕП) или (ПИК), издаден от НОИ или НАП;
- чрез официалната електронна поща - noi@nssi.bg;
- чрез преносими външни носители - дискета (1,44" МВ FDD) или CD/DVD да се изпращат или доставят на адреса на
{{OrganizationName}} - 1303, гр.София, бул."Александър Стамболийски" 62-64 или съответните ТП на НОИ в страната.
- Изисквания към електронните документи:
- Документите да са изготвени във формат:
- текст (*.doc, *.docx, *.rtf, *.odt);
- електронна таблица (*.xls, *.xlsx, *.ods);
- Portable Document Format (*.pdf);
- изображения (*.jpg, *.jpeg, *.png, *.tif); или
- Microsoft Outlook/Outlook Express (*.eml);
- Документите да съдържат прав (некриптиран) текст;
- Документи с препратки към други електронни адреси няма да бъдат разглеждани;
- Сканираните документи трябва да бъдат черно-бели изображения с разделителна способност от 300 dpi (точки на инч).
- Файлът, съдържащ документа, да не е заразен с вируси;
- Общият обем на заявлението и файловете не трябва да надхвърля 5 МБ.
- Обемът на всеки от прикачените файлове не трябва да надвишава 2,5 МБ.
Такса и заплащане на услугата
Услугата е безплатна.
Вътрешен ход на услугата
- След автоматичното завеждане на заявлението на заявител, се изпраща съобщение, което съдържа информация за: входящ
номер - уникален регистров идентификатор (УРИ) от деловодната система на НОИ, код за достъп и Интернет адрес, чрез
които лицето може да проследява изпълнението на услугата;
- Обработката на заявлението се извършва по установения ред на НОИ;
- В случай на установени недостатъци (необходимост от допълнителна информация и/или документи) до автора на заявлението
се изпраща съобщение за отстраняването им. В този случай заявлението трябва да бъде попълнено отново с отстранените
недостатъци, като се посочи УРИ на подаденото вече заявление.